Saturday, February 7, 2009

Still with them or goodbye?


tanpa kita sedari, sebenarnya kita dikelilingi oleh berpuluh-puluh barangan Israel, yang boleh dikatakan dah sebati dengan hidup kita..malah ada juga yang amat bergantung harap pada barangan Israel ni...peperangan di Gaza telah membuka mata kita untuk memboikot barangan Israel..namun ada juga sesetengah berpendapat, " alah, kalau aku boikot pun, takkan memberi kesan pun pada ekonomi orang Israel".. tambah pula sekarang peperangan di Gaza dah berhenti...adakah rakyat Malaysia, yang sebelum ni dengan penuh emosi dan semangat juangnnya masih lagi memboikot barangan Israel.. jika kita ambil contoh di luar, tak payah jauh-jauh lah, kat KFC or McDonald sekitar sini, pembelinya adalah orang melayu Islam...

Masing-masing ada hak dan pendapat tersendiri.
Memboikot barangan Israel sebenarnya adalah di luar kemampuan kita, cuma ada sesetengah tu yang kita boleh tinggalkan. Dengan memboikot,, sedikit sebanyak mengganggu kestabilan ekonomi negara laknatullah tu.
Kalau tak silap, warga Israel yang hanya 30 juta tu kalau kene fight dengan berbilion umat Islam serata dunia, pasti akan tewas.

Berikut adalah produk-produk yang bukan semuanya dikeluarkan oleh Israel tetapi telah menyalurkan sumbangan kepada Israel dalam operasi perangnya ke atas Gaza. Dengan cara boikot, mungkin mereka ni dapat mengurangkan sumbangan sikit demi sedikit dan lama-lama, tak menjadi sekutu langsung. Well.. ini tanggungjawab kita semua. Ingat!

Coca Cola...Sesetengah orang jadikan minuman ni sebagai minuman kegemaran.. Dulu pernah timbul isu Coca Cola ni sebenarnya tertulis La Muhammad La Mekkah..betul atau tidak? fikirlah

Honestly, dari korang mengidam nak makan berger Mc D, better korang gi cari gerai jual berger jer.. Mengikut pengiraan saya satu berger Mc D bersamaan 5 berger ayam yang dijual kat gerai-gerai berger tepi jalan.

Wahai kawan-kawan yang menggunakan produk ni, pakai la produk lain asalkan bukan Maybelline dan juga Loreal

Saat post ni ditulis, aku sendiri pun masih lagi pengguna Maxis/Hotlink sebagai no ke2 even though dah tahu yang Maxis ni memberi 10% keuntungan mereka kepada Israel kalau tak silap. Em, tak tahu nak kata ape, takkan nak ganti ngan public Phone? Kalau lah boleh muat dalam poket boleh juga..



Kalau korang selalu membeli sambil membelah kat Carrefour, lepas ni g mydin or nilai 3 je lah, Hehehe. Better jatuhkan standard korang dengan kedai-kedai biasa ni dari menyumbang kepada keuntungan yang disalurkan ke jalan memusnahkan saudara sendiri. Oh TV3, hentikan je rancangan yang pasal Carrefour tu.

banyak lagi barangan Israel ni..aku sebut ckit je, ada masa aku update kan post ni..




0 comments:

Post a Comment

  ©.